Májusban váratlanul visszaesett a weboldalad a találati listán? Eddig a legerősebb kulcsszavaidra már az 1. oldalon voltál, és most visszacsúsztál a 3. oldalra? Mit csináltál rosszul? Nyugodj meg, nagy valószínűséggel semmit. A háttérben a Google algoritmus májusi változása állhat, ami a régebben szokásos állatnevekkel (Pingvin, Panda, Kolibri, Oposszum) szemben a meglehetősen prózai „May 2020 Core Update” névre hallgat, és kicsit átrendezi a helyezéseket. Az algoritmus-frissítést május 4-én, a Twitteren jelentette be Danny Sullivan, de ilyenkor körülbelül két hét az átfutási idő, míg a találati listák valóban átrendeződnek. Feltétlenül ellenőrizd a helyezéseidet, hogy ez az újdonság téged mennyiben érintett!
Tudnod kell, hogy a Google folyamatosan hangsúlyozza, hogy egy-egy algoritmusváltás nem büntetés, csupán azt szolgálja – egyre kifinomultabban – hogy a felhasználók a keresésikre valóban releváns, hasznos tartalmat kapjanak.
Mivel a mostani algoritmus-változás elég széleskörű, nem lehet egyetlen önálló szempontot kiragadni, amin változtatnod kell a jobb helyezések érdekében. Számtalan állandó változó mozgásáról van szó, melyek súlyozása is folyamatosan módosulhat.
De van azért egy központi fókusz, ami már korábban, a gépi tanuláson alapuló RankBrain (2015) és a BERT (2019) algoritmusnál is jelen volt – ez pedig a minőségi tartalom elve, amely a gyakorlatban számos összetevőt érint. Alapvetően arról van szó, hogy a Google egyre pontosabban fel tudja térképezni a szöveges tartalmat, és egyre jobban megérti a felhasználók keresési szándékát is.
Ez pedig egyre jobb minőségű látogatásokhoz vezet, vagyis a látogatók nem fognak pár másodperc alatt lepattanni az általuk meglátogatott oldalakról, hiszen valóban releváns lesz számukra az adott tartalom.
Ebben a bejegyzésben konkrét példákkal segítünk, hogy a gyakorlatban mire érdemes figyelned, ha az oldalad minőségét akarod javítani. Az új algoritmusra hagyományos módon már egyre kevésbé lehet optimalizálni, sokkal komplexebb stratégiát igényel. Nincs más út, mint maximálisan a felhasználóid igényeire fókuszálva folyamatosan friss, originális és alapos tartalommal lásd el őket.
Mire figyelj 2020-ban, ha jó helyezést akarsz?
- Amit érdemes tudnod: az új algoritmus nem cseréli le RankBrain vagy a BERT algoritmust, hanem kiegészíti azokat. Egyre nagyobb szerepet kap az eredeti, alapos, informatív tartalom.
- Ez persze nem csak a főoldalra igaz, így figyelj rá, hogy a többi oldalad is igényes, érdekes és hasznos legyen! Ne legyenek töltelékoldalaid, fejleszd fel ezeket is!
- Természetes módon kommunikálj az olvasóiddal, ne a Google robotnak írj, hanem a saját látogatóidnak! Ne aggódj, a rendszer már képes a természetes nyelv feldolgozására, tudja értelmezni a szöveg kontextusát, a nüansznyi különbségeket és a szinonimákat is.
- A Google az eredeti és folyamatosan frissülő tartalmat preferálja. Ideje hát szakmai blogot indítanod, vagy leporolnod a régit, és rászokni a heti rendszerességű frissítésre.
- Mit tegyél, ha egy adott kulcsszóra már van frissebb, jobb tartalmad, de egy korábbi oldaladat mégis előrébb sorolja a Google? Örülj az így megszerezett látogatóknak, és a sikeresebb oldaladra tegyél be egy linket, ami átvisz a minőségibb tartalomra, jelezve, hogy ott kibővített információkat talál a látogató.
- Ügyelj a webergonómiára egészen az alapoktól: HTTPS-t használj , legyen mobilbarát az oldalad, biztosítsd a biztonságos böngészést, legyen könnyen átlátható, tiszta szerkezete az egésznek.
Milyen hibákat ne kövess el?
- A mechanikus kulcsszóhalmozást a tartalomban felejtsd el, rég lejárt. Ha túl van optimalizálva az oldalad, tele van kulcsszavakkal, de maga a tartalom érdektelen, az már nem lesz elég a jó helyezésekhez.
- Már az sem fontos, hogy az url-ben szerepeljen a kulcsszó. Természetesen az oldalad címében, a címekben, alcímekben, képleírásokban, meta description-ban azért feltétlenül legyenek ott a kulcsszavaid.
- Óvakodj a másolt tartalomtól, és tudj róla, hogy véletlenül akár magadtól is „lophatsz”, ha duplikálsz egy-egy tartalmat (például semmiképpen ne szerepeljen a hírek rovatban és a blogodban ugyanaz a bejegyzés).
- Ha a régi, de még releváns témát tárgyaló tartalmaid gyengébb minőségűek, ne töröld, hanem inkább javítsd fel ezeket az oldalakat! (Ha jó helyezésed van a keresőből ezekre az oldalakra, a törlés miatt elveszítheted az adott látogatókat.)
- A fontosabb, lejárt tartalmaidat érdemes átirányítani aktuális, helyettesítő tartalomra. A jelentéktelen, már nem aktuális tartalmaidat nyugodtan töröld (például egy korábbi nyitvatartás-változás, lejárt álláshirdetés mehet a kukába bátran).